Duimbasis artrose

Duimbasis artrose is slijtage van het kraakbeen aan de basis van de duim in het zadelgewricht. Het is één van de meest voorkomende plaatsen waar artrose ontstaat. Door het kraakbeenverlies ontstaan er bothaken rondom het gewricht die voor pijn en een stram gevoel zorgen.

Conservatieve (niet operatieve) behandeling:

In een vroeg stadium is conservatieve behandeling mogelijk: spalk, oefeningen en houdingsadviezen gegeven door de handtherapeut, in combinatie met ontstekingsremmers gegeven door de reumatoloog of handchirurg. Omdat artrose niet overgaat komt er meestal een moment waarop chirurgisch ingrijpen noodzakelijk is.

Operatieve behandeling:

Meestal wordt het versleten botje (os trapezium) aan de duimbasis weggehaald. De holte die ontstaat, wordt door het lichaam opgevuld met littekenweefsel. Vroeger werd de holte opgevuld met een pees uit de pols of een prothese van kunststof. Inmiddels hebben veel studies aangetoond dat de resultaten van al deze verschillende technieken hetzelfde zijn, maar dat de meest simpele techniek (os trapezium weghalen) de minste kans op complicaties geeft.

In bijzondere gevallen is het noodzakelijk om een andere techniek toe te passen, bijvoorbeeld het verleggen van een pees, uw handchirurg zal u op de polikliniek hierover informeren.

Na de operatie wordt de duim gedurende 1 tot 2 weken geïmmobiliseerd met behulp van een verband of gipsspalk. Daarna wordt de spalk vervangen door een afneembare spalk en beginnen zo nodig de oefeningen bij de handtherapie.