Dupuytren

De ziekte van Dupuytren berust op woekering van bindweefsel in de handpalm waardoor de vingers krom trekken.

Het is genoemd naar de Franse chirurg Dupuytren die het als eerste heeft beschreven in 1831.

Er is geen conservatieve behandeling voor de ziekte van Dupuytren. Dat wil zeggen dat de ziekte niet voorkomen kan worden of behandeld kan worden met behulp van oefeningen, spalken en leefregels. Deze maatregelen hebben wel een belangrijke rol in de nabehandeling. Dat wil zeggen het behoud van het resultaat na een operatie.

Chirurgische behandeling

Het doel van de operatieve behandeling van de ziekte van Dupuytren is om de handfunctie zo lang mogelijk zo goed mogelijk te houden. Het tijdstip van een operatie speelt hierbij een belangrijke rol. Tegenwoordig wordt er naar gestreefd zo min mogelijk littekenweefsel in de huid te veroorzaken, maar wel de maximale handfunctie terug te krijgen. De patiënten worden tegenwoordig in een vroeg stadium al behandeld.

In een vroeg stadium van de ziekte kunnen de beperkende bindweefselstrengen met behulp van een naald worden doorgenomen. Dan wordt de punt van een injectienaald als een micromesje gebruikt. Dit heet een naaldfasciotomie en gebeurt onder plaatselijke verdoving. Met deze methode wordt maar een minimale hoeveelheid littekenweefsel veroorzaakt. De herstelperiode is kort en u kunt een dag na de ingreep uw hand weer gebruiken. Na de naaldfasciotomie komen de strengen sneller terug dan bij een klassieke operatie. Het voordeel is wel dat we deze methode vaker kunnen toepassen dan de klassieke operatie.

Als de methode met de naald niet het gewenste effect heeft bereikt, of de strengen te uitgebreid zijn, is de volgende stap een incisie maken in de huid van de handpalm. Daarna wordt de streng en ook de knobbels/groeikernen verwijderd. Dit heet een fasciectomie en kan eveneens onder plaatselijke verdoving gebeuren. Bij zeer uitgebreide Dupuytren wordt de ingreep op de operatiekamer verricht.

Na de naaldfasciotomie komen de strengen sneller terug dan bij een klassieke operatie. Het voordeel is wel dat we deze methode vaker kunnen toepassen dan de klassieke operatie. Als de methode met de naald niet het gewenste effect heeft bereikt, is de volgende stap een beperkte incisie maken in de huid van de handpalm waarlangs een deel van de streng, en ook de knobbels/groeikernen worden verwijderd. Dit heet een beperkte fasciectomie en kan eveneens onder plaatselijke verdoving gebeuren.

Bij zeer uitgebreide Dupuytren of onvoldoende resultaat na bovengenoemde methodes kan de handchirurg een grotere, zig-zagvormige opening maken in de huid, zodat de gehele streng met knobbels/groeikernen verwijderd kunnen worden. Dit heet een fasciectomie en gebeurt meestal op de operatiekamer.

Na twee weken krijgt u een afspraak bij de wondverpleegkundige voor wondcontrole en eventueel het verwijderen van de hechtingen. Indien nodig, krijgt u een afspraak bij de huidtherapeut.